Aaron Cameron si zajistil titul v S5000


Doba čtení: 5 minuty

S blížící se zimou nám finišují i šampionáty mimo Evropu. Zatímco ve Spojených arabských emirátech udělal vítěznou tečku za letošním ročníkem F1 brutálně dominující Nizozemec Max Verstappen, vzdušnou čarou přes Arabské moře a částečně Indický oceán se rozhodovalo o titulu v nejvyšší kategorii australských formulí S5000. Do závěrečného podniku v Adelaide přijel s pohodlným náskokem 84 bodů třiadvacetiletý leader šampionátu ze státu Victoria Aaron Cameron (zde je na místě upozornit, že australský závodník tohoto jména existuje ještě jeden, avšak ten pochází z Queenslandu). Vzhledem k tomu, že během víkendu lze nasbírat maximálně 100 bodů, vedoucího Camerona už mohl ohrozit pouze druhý muž průběžného pořadí Cooper Webster.

Začátku sezóny dominoval Joey Mawson

Oba dosavadní ročníky S5000 vyhrál sedmadvacetiletý rodák ze Sydney Joey Mawson, přičemž ze začátku sezóny nic nenasvědčovalo tomu, že by letos mohlo být něco jinak. Mawson ovládl úvodní podnik na Symmons Plains Raceway, když získal pole position, zajel dvě nejrychlejší kola a dominoval ve všech třech závodech. K dokonalé hegemonii mu chybělo pouze nejrychlejší kolo v závěrečném klání víkendu. To Australanovi vyfoukl někdejší pilot Manor Marussia ve F1 a od příštího roku šéf nové stáje fotbalového brankáře Thibauta Courtoise ve španělské F4 Roberto Merhi.

Roberto Merhi v roce 2014 jako testovací jezdec stáje Caterham F1

Oproti tomu měl Aaron Cameron výrazně pomalejší rozjezd a v tomto podniku obsadil pouze jedenkrát stupně vítězů, když se mu podařilo v úvodním závodě vybojovat stříbrnou pozici.

Mawson pokračoval ve svém vítězném tažení i prvním závodem na Phillip Islandu, avšak zde se mu postavil do cesty o sedm let mladší krajan Cooper Webster. Tento talentovaný mladík z Kilmore doplatit v letošní sezóně na fakt, že se rozhodl kombinovat několik šampionátů najednou, kvůli čemuž vynechal čtvrtý podnik v Sydney. Díky této absenci měl Aaron Cameron cestu za titulem značně jednodušší, neboť celou sezónu neabsolvoval ani Mawson.

Aféra

Dvojnásobnému vítězi S5000 se totiž stala velmi nemilá věc, kterou dobře znají i čeští fanoušci v souvislosti s marihuanovou aférou expilota F1 Tomáše Engeho. Před závodem v Sydney byly zveřejněny výsledky rutinních testů na zakázané látky a šokovaný Joey zjistil, že mu vyšel pozitivní test na prostředek, jenž užíval jako doplněk stravy během běžeckých a posilovacích tréninků. Humorné je, že jeho zaměstnavatel Albert Callegher (majitel stáje 88Racing) použil stejné argumenty jako kdysi Antonín Charouz, když tvrdil, že „… neexistuje způsob, jak by se někdy vědomě zapojil (Mawson) do něčeho takového. Je to jedna z těch ‚hloupých chyb‘, o kterých občas čtete, rozhodně bez souvislosti nebo přínosu pro jeho řízení závodního auta.“

Každopádně se do celé věci vložily společnosti Motorsport Australia (organizátor soutěže) a Sports Integrity Australia (národní agentura, jež má v gesci mimo jiné antidopingové kontroly v australském sportu), kteří leadera šampionátu dočasně suspendovaly, než se situace vyjasní, což v praxi znamenalo, že se Mawson do konce sezóny již nesvezl.

Joey Mawson ztratil prakticky vyhraný šampionát

Aaron Cameron tak rázem přišel o největšího konkurenta v boji o titul a do čtvrtého podniku na Sydney Motorsports Park přijel jako čtvrtý muž průběžného pořadí se ztrátou 50 bodů za Jamesem Goldingem a 55 bodů, respektive 132 bodů, za absentujícími Websterem a Mawsonem. Přesto však neměl nic jistého, protože se do Sydney chystala jedna z největších technických změn v historii této kategorie: zbrusu nové pneumatiky.

Za titulem na nových gumách

S5000 používá značku pneumatik Hoosier, jež je dceřinou společností Continental AG. A právě v Sydney nasadila tato společnost gumy s novou konstrukcí a měkčí směsí za účelem razantně snížit časy na kolo. S příchodem této novinky bylo jasné, že se z titulu bude radovat jezdec a tým, kteří se na nové pneu adaptují nejlépe. Proto se s napětím očekávalo, kdo bude nejrychlejší v kvalifikaci, kterou nakonec ovládl Aaron Cameron časem 1:23,1387 minuty, tedy časem o více jak sekundu rychlejším než pole position z minulého roku! Třiadvacetiletý Australan na nových gumách doslova létal, a ačkoliv se mu ani jednou nepodařilo zajet nejrychlejší kolo v závodě (o to se podělili Jordan Boys 1x a Aaron Love 2x), zaznamenal hattrick v podobě tří výher.

Nové pneumatiky Hoosier monoposty výrazně zrychlily

V následujícím kole v Tailem Bend (na jihu Austrálie) se do šampionátu vrátil Cooper Webster a okamžitě vyhrál první dva závody víkendu, v nichž také zajel nejrychlejší kolo, zatímco držitel „pole“ Aaron Cameron kontroval stejnými výsledky ve třetím závodě. Díky tomu přijížděl do posledního podniku S5000 na Adelaide Street Circuit s náskokem 84 bodů před Websterem. Kromě této dvojice již neměli další piloti ani matematickou šanci na titul, neboť nejvýše postavený Jordan Boys na čtvrtém místě ztrácel propastných 137 bodů.

Kontroverze i před posledním podnikem

Bohužel nebyla aféra s užíváním zakázaných látek jedinou kontroverzí letošní sezóny. Zatímco v minulém roce zajistil Chris Lambden, jenž stojí za vytvořením S5000, účast v posledním podniku pro bývalého pilota F1 Giancarla Fisichellu, letos se rozhodl dát stejnou příležitost Emersonu Fittipaldimu juniorovi, přičemž se měl stát jeho otec a dvojnásobný mistr světa F1 oficiálním ambasadorem celé akce. Ačkoliv bylo vše zařízené a na juniora dokonce čekal speciálně zbarvený vůz, jehož design odkazoval na McLaren M23, s nímž Emmo senior získal pro tuto tradiční britskou stáj historicky první titul v královně motorsportu, organizátoři účast mladému Brazilci zatrhli.

Emerson Fittipaldi byl z rozhodnutí organizátorů značně zklamaný

Jablkem sváru se stal minimální věkový limit, jenž činí pro S5000 17 let. Představitelé Motorsport Australia argumentovali údajným nedostatkem zkušeností, přestože má Emerson Fittipaldi Jr. za sebou tříletou zkušenost s monoposty v sériích F4 (v té dánské dokonce obsadil celkové třetí místo), FRECA nebo Eurocup-3 a do limitu mu scházelo pouhých 13 týdnů. Rozhořčený Lambden tedy musel zavolat svému závodnickému vzoru ze sedmdesátých let a za trapnou situaci se omluvit…

Aaron Cameron ovládl i Tasman Series

Do Adelaide tak brazilská familie nedorazila, za to dorazil Cameron s Websterem. Kromě závěrečného podniku S5000 se konaly poslední tři závody jako šampionát Tasman Series. Tuto kdysi slavnou sérii vyhrála řada velikánů, mezi které patří například Bruce McLaren, Jim Clark, Jackie Stewart nebo Chris Amon. Po její druhé obnově v roce 2021 se zařadil na seznam vítězů i Aaron Cameron, jehož v loňském roce doplnil Nathan Herne.

V kvalifikaci se opět blýskl nejrychlejším časem v hodnotě 1:15,7770 minuty Aaron Cameron, kterému výrazně pomohlo, že měl Webster problémy s převodovkou, a proto do závodu odstartoval z posledního místa. Po zhasnutí červených světel se sice snažil polemana předjet Jordan Boys, ale leader průběžného pořadí vedení udržel a dovezl svůj Rogers AF01 do cíle na prvním místě. Cooper Webster po úchvatné stíhají jízdě dokončil šestý.

Celý šampionát nakonec rozhodl sobotní, prostřední závod, jenž byl poznamenán dvěma výjezdy safety caru (nejprve ve 4. kole, kdy Sébastien Amadio havaroval na výjezdu ze šikany Senna, a po druhé, když Mark Rosser v osmé zatáčce orazítkoval vnější zeď). Z vítězství se opět radoval Aaron Cameron, kterého na stupních vítězů doprovodili Jordan Boys a Cooper Webster.

Cooper Webster se z třetího místa dlouho netěšil

Jenže při pozávodní kontrole se zjistilo, že tým Versa Motorsport špatně propočítal minimální spotřebu paliva (platí zde stejné pravidlo jako ve F1, tzn. že každý vůz musí mít po projetí cílem v nádrži určité minimální množství paliva pro odebrání vzorku). Webster tak byl ze závodu diskvalifikován, což znamenalo, že titul připadl Cameronovi. Aaron si pak dojel pro vavříny i v posledním klání, čímž kromě titulu v S5000 ovládl i Tasman Series a stal se teprve třetím pilotem v historii australských monopostů, jenž si během jedné sezóny zajistil prvenství v hlavní třídě i v tasmánské sérii.

Konečné pořadí šampionátu S5000 2023

JEZDCI

pořadízávodníknárodnosttýmbody
1.Aaron CameronAustrálieGarry Rogers Motorsport616
2.Jordan BoysAustrálieGarry Rogers Motorsport458
3.Cooper WebsterAustrálieVersa Motorsport446
4.Joey MawsonAustrálie88Racing364
5.Blake PurdieAustrálieVersa Motorsport364
6.Nic CarrollAustrálieGarry Rogers Motorsport332
7.James GoldingAustrálieGarry Rogers Motorsport282
8.Ben BargwannaAustrálieBargwanna Motorsport224
9.Mark RosserAustrálieTeam BRM206
10.Aaron LoveAustrálie88Racing143
11.Kody GarlandAustrálieGarry Rogers Motorsport114
12.Winston SmithAustrálieVersa Motorsport88
13.Roberto MerhiŠpanělskoGarry Rogers Motorsport63
14.Sebastian AmadioAustrálieAmadio Motorsport60
15.Nathan HerneAustrálieGarry Rogers Motorsport50
16.Zane GoddardAustrálieTeam BRM44
16.Kobi WilliamsAustrálie88Racing44
18.Kaleb NgatoaNový Zéland88Racing40
Matt McLeanAustrálieVersa Motorsport

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *