Tatuus oslavil významný milník


Doba čtení: 4 minuty

Přední výrobce formulí Tatuus, jenž sídlí v ulici Juana Manuela Fangia v italském městečku Lainate, oslavil ve středu 28. února 2024 významný milník. Z jeho továrny totiž vyjel 300. kus modelu Tatuus T-421. Ten je v současnosti nejpoužívanějším strojem v šampionátech formule 4. Firma přitom s jeho výrobou začala teprve v roce 2021, ačkoliv jinak se věnuje stavbě závodních vozů přes čtyřicet let.

Tatuus Racing S.p.A.

Společnost Tatuus založil v roce 1980 italský závodník Formule Monza Artico „Tato“ Sandonà. Nijak tedy nepřekvapí, že první závodní auta byla vyrobena právě pro tento šampionát (pro kubatury 500 cm3 a 1000 cm3). O tři roky později přišel první výrazný úspěch. V nově založené Formuli Panda (název odvozený od Fiatu Panda) porazil Luca Melgrati v boji o titul stájového kolegu Sandonu, takže Tatuus obsadil první dvě místa v konečném hodnocení. Pro zajímavost dodejme, že z této italské série vyšli i pozdější jezdci královny motorsportu Giovanni Lavaggi nebo Stefano Modena.

Stefano Modena byl proslulý svojí introverzí

Sandonova auta se brzy ukázala jako rychlá i spolehlivá, a proto firma získala zakázku na výrobu vozů pro Formuli König. Tento německý šampionát, pojmenovaný podle podnikatele a výrobce sedadel do automobilů Richarda Königa, měl premiéru v sezoně 1988. Do historie se jako první vítěz zapsal devatenáctiletý syn zedníka z Hürth-Hermühlheimu Michael Schumacher. Legendární Němec na voze Tatuus Formula König tehdy porazil druhého v pořadí, Rakušana Huttera, o více než šedesát bodů.

Spolupráce s Renaultem

Pro známou značku se ukázal jako důležitý mezník rok 1993, kdy se stal novým spolumajitelem společnosti italský manažer Gianfranco De Bellis. Tatuus do té doby fungoval především jako stáj F3 a výrobu vlastních aut měl na druhé koleji. Když se Renault rozhodl na konci roku 1994 vytvořit novou kategorii, otevřenou pro všechny výrobce, přesvědčil De Bellis Sandonu, aby se firma primárně zaměřila na stavbu vlastních monopostů. Tím začala dlouhá a úspěšná spolupráce s francouzskou automobilkou.

První vůz Formule Renault nesl název Tatuus RC95 a v šampionátu Eurocup Formula Renault ho pilotovali Rino Mastronardi, Tommy Rustad a Enrique Bernoldi. Premiérové vítězství pro nové auto zajistil 11. června 1995 norský závodník Rustad na okruhu Circuit de Spa-Francorchamps. Následující rok si již budoucí pilot F1 Bernoldi dojel pro titul.

Enrique Bernoldi závodil ve F1 za Arrows

Mezi lety 1995-2013 vyrobil Tatuus pro různé šampionáty francouzské automobilky téměř tisícovku závodních vozů. Z této éry je také nejznámějším pilotem finský mistr světa F1 Kimi Räikkönen, jenž přišel do královny motorsportu v roce 2001 jako šampion britské odnože Formule Renault 2.0 (na voze Tatuus FR2000).

Majetkové změny

Italský konstruktér si dlouhou dobu držel nezávislost. Až v polovině února 2017 prodali De Bellis a Sandonà většinu akcií investičnímu fondu Wisequity IV (vlastní jej milánská společnost Wise Sgr S.p.A.). Posilněn novým kapitálem pak o devět měsíců později Tatuus koupil firmu Autotecnica Motori (AM), jež se specializuje na výrobu závodních motorů. Zakladatel AM Giovanni Delfino si přitom zachoval pozici generálního ředitele a později se stal CEO celé skupiny.

CEO Tatuus Giovanni Delfino

Zatím poslední majetková změna přišla v listopadu 2018. Tehdy Tatuus převzal 75% podíl ve společnosti Breda Racing (výrobce mechanických komponentů a specializovaného vybavení pro motorsport). Díky těmto akvizicím dnes patří italská značka mezi největší výrobce závodních monopostů na světě, který dodává své vozy kromě F4 také zámořským sériím USF Juniors, USF 2000, USF Pro 2000 a Regionální formuli v Evropě, na Novém Zélandu a Středním východě.

Tatuus T-421

V lednu 2021 společnost oznámila, že aktuální model F4-T014 vystřídá následující sezonu nový typ Tatuus T-421. Jedná se tedy o vůz formule 4 druhé generace. Oproti svému předchůdci do něj inženýři zakomponovali řadu vylepšených bezpečnostních prvků, jako je konstrukce Halo apod. Podle dnešních standardů je monokok vyrobený z uhlíkových vláken a váha dle regulí F4 činí 570 kg včetně řidiče. Ostatní technické parametry uvádí tabulka níže:

Základní technické parametry
WP DataTables

První kilometry absolvoval nový vůz 1. září 2021 na Autodromo Riccardo Paletti nedaleko italského Varana na pneumatikách Hankook. Tento okruh vybral Giovanni Delfino záměrně, neboť je svým profilem vhodný pro testování aerodynamického nastavení a testování brzd.

Svoji premiéru si odbyl Tatuus T-421 v exhibičním klání F4 Spojených arabských emirátů, které se konalo jako doprovodná akce Velké ceny Abú Zabí 2021. Ve skutečném závodě se do historie coby první vítěz s touto formulí zapsal rodák z Boloně Andrea Kimi Antonelli v barvách stáje Prema Racing ve stejném šampionátu o měsíc později (titul si ale odnesl jeho týmový kolega Charlie Wurz).

Formule 4

Novou kategorii monopostů vytvořila FIA v březnu 2013 jako reakci na klesající zájem o národní šampionáty F3. Hlavním důvodem byly mimo rostoucích nákladů i alternativní cesty do královny motorsportu. Především tedy dnes již neexistující série Formule Renault a GP3. Do čela Komise monopostů FIA pro formuli 4 jmenovala Mezinárodní automobilová federace bývalého závodníka F1 Gerharda Bergera. Pilotní projekt začal sezonou 2014 v Itálii a z počátku se tato kategorie provozovala jako šampionát jednoho výrobce podvozků a motorů. První mistrovský titul si z nové třídy odnesl dnešní pilot Aston Martin F1 Lance Stroll.

V současné době používá formule 4 čtveřici homologovaných výrobců podvozků. Kromě italské značky Tatuus (typ Tatuus T-421) to jsou francouzské firmy Mygale s modely M21-F4 a Mygale M14-F4 a Ligier (Ligier JS F422). Ty doplňuje pro domácí kategorii japonský Dome (Dome F110).

Dome F110 na rozdíl od formule 4 Tatuus T- 421 nemá konstrukci Halo
Dome F110 na rozdíl od F4 druhé generace nemá Halo

Každý šampionát používá pohonnou jednotku jedné značky, přičemž předpisy nařizují objem 1 600 cm3 (1,6 l) a maximální výkon 160 koní (119,3 kW). Motory jsou koncipovány tak, aby žádné mistrovství formule 4 nebylo rychlejší než ostatní. Zároveň musí splňovat homologační požadavky. Zejména tedy nároky na spolehlivost a cenovou dostupnost. To znamená, že je nutné, aby hnací agregát vydržel min. 10 000 km při pořizovací ceně 9 500 eur. FIA nijak neomezuje zdvihový objem a povoluje motory s normálním sáním i pohonné jednotky přeplňované turbodmychadlem. Povoleny jsou však pouze čtyřválce.

Současné šampionáty F4

V letošním roce se uskuteční celkem 16 šampionátů této kategorie napříč celým světem, přičemž F4 Saúdské Arábie má premiéru a do Austrálie se „ef čtyřky“ vrací po pěti letech. Až na dvě výjimky se konají všechny série jako národní mistrovství. Pouze Euro 4 pojede kromě Itálie také na Red Bull Ringu a F4 CEZ se pořádá coby mistrovství střední Evropy. Od loňského roku se v rámci středoevropské zóny jezdí formule 4 také v ČR.

Podle předpisů F4 se pořádají i další šampionáty. Nejznámější z nich je ženská formule F1 Academy, jež také používá vozy Tatuus T-421. Tu doplňuje španělská zimní série Formula Winter Series, druhá nejvyšší liga monopostů ve Velké Británii GB4 Championship a nejnižší stupínek programu Road to Indy (oficiální hierarchie šampionátů, které vedou do nejvyšší série monopostů v USA IndyCar) USF Juniors. Za velkou louží si navíc už za měsíc odbyde premiéru další kategorie postavená na pravidlech F4: Ligier JS4 Series.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *